maanantai 5. joulukuuta 2011

5.12.

Hei kaikki!
Tänään kävin juttelemassa Korvatunturin kokin Herkku-tontun luona! Minä Tasku-tonttu olin erittäin kiinnostunut kokin työstä mahdollisena toisena ammattina. Pidän paljon ruoasta ja sen laittamisesta. Herkku-tonttu vastasi mielellään valtaisaan määrään kysymyksiäni.
Herkku-tonttu ja minä!
Ensin kysyin hieman hänen koulutuksestaan ja hän vastasi näin:
- " Ravintolakoulun kävin pariinkin kertaan, otin päivityksen nonstoppina oltuani kotona hoitamassa pikkutonttujani, restonomiksi valmistuin tampereen ammattikorkeasta."

Miksikäs päätit jatkaa opintoja tuon kokin ammattitutkinnon jälkeen?
- "No mä jatkoin ihan sen takia, että sattus oleen kova opiskeluinto vielä päällä ja jäljellä.
Kyllähän ammattikorkea eväät antaa esimieshommiin, mutta oon edelleen sitä mieltä, että tekemällä oppii. Btw. CV näyttää paremmalta koulujen kans! ;)"


Missäs kaikkialla olet ollut töissä ennen tulemista Korvatunturille?
- "Töitä oon tehnyt yksityisissä ravintoloissa, ketjuissa, hotelleissa, pitopalveluissa, tarhoissa
kalamestarina toiminut muutamassa isossa kaupassa."

Mikä on ollut sinun lempityösi?
- "Lemppariduuni on ollu varmaan ensimmäkseen ravintoloiden suunnittelua keittiöineen saleineen ja ruokalistojen suunnittelu."

Haluisitko antaa vielä tässä jonkun jouluisen reseptin meille kaikille?
- "Ootas, mä annan kaksi suosikkireseptiäni joululta:"

Mätihyytelö
6 liivatelehteä
2 dl kuohukermaa
2prk smetanaa
150 g kirjolohen mätiä
1dl tillisilppua
2 kpl kovaksikeitettyä kananmunaa hienonnettuna
valkopippuria, (suolaa)

 
Liota liivatelehdet väljässä kylmässä vedessä. Purista vesi pois ja liuota lehdet kuumennettuun sitruunan mehuun. Vatkaa kerma vaahdoksi ja sekoita joukkoon smetana, muna, mäti, ja tilli. Lisää liivateseos ja mausta valkopippurilla ja tarpeen mukaan suolalla. Kaada seos vuokaan ja anna hyytyä jääkaapissa vähintään 3 tuntia
 


Luumurahka
purkki kermaa
purkki maitorahkaa
½purkkia luumumarmeladia 
sokeria maun mukaan


Hui kun kuulostaa hyvältä! En ole kyllä koskaan maistanut tuota mätihyytelöä. Onko kukaan teistä maistanut sellaista? Nyt ainakin kannattaa viedä testiin kotiin ja koittaa, miltä tuo maistuu!

Mikä on sinun lempijouluruokasi? Kerro kommentoimalla!

Huomenna nähdään taas!

1 kommentti:

  1. Mun lempijouluruoka on ehdottomasti porkkanalaatikko :) Ennen kinkku maistui, mutta nykyään kasvissyöjänä korvaan sen syömällä enemmän suklaata!

    T: Kaisu Varustamo

    VastaaPoista